Funksjon

2020

Prosjekter / Ferdigstilt

Svalbad

Gjennom dugnadsånd og tett samarbeid mellom Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), LPO og Longyearbyen Lokalstyre har hauger med sanert trevirket fått nytt liv som helårs flytende badstue.

+ Les mer

Les mindre

Funksjon
Flytende badstue

Oppdragsgiver
Longyearbyen Havn

Longyearbyen

2020

SvalBad er en flytende badstue på Svalbard, som er blitt til gjennom en storstilt dugnad og av lokale gjenbruksmaterialer. SvalBad er designet og bygget av studenter ved Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo, og er det første prosjektet i en rekke av planlagte omstillingstiltak som skal bidra til å sette Longyearbyen på kartet som sirkulær hovedstad i nord.

Svalbad
Gjennom dugnadsånd og tett samarbeid mellom Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO9, LPO og Longyearbyen Lokalstyre har sirkulært trevirke fått nytt liv som helårs flytende badstu.

Et tett samarbeid mellom AHO, LPO arkitekter, Longyearbyen havn, Longyearbyen Lokalstyre, Store Norske Spitsbergen Kullkompani (SNSK) og Norsk Saneringsservice har vist at hauger med sanert trevirke kan leve videre i ny form om vi sammen endrer planleggingsprosesser og designstrategier. Badstueprosjektet har sitt utspring i LPO-initiativet «Rett plass Rett form».

SvalBad viser at vi kan skape ny, flott og velfungerende arkitektur av gjenbruksmaterialer, og samtidig videreføre de kulturelle verdiene som materialene bærer i seg.

Demonterte gjenbruksmaterialer fra bygninger i Lia.
Studenter fra AHO var sentrale i dugnadsarbeidet med demontering og bygging av badstuen.
Det er studentene fra AHO som har tegnet og stått for byggingen badstuen.
34 moduler totalt, konstruert og montert på 4 dager har gitt en ny badeopplevelse, samtidig som bygget i seg selv bærer med seg flere tiår med lokal identitet. Foto: Moritz Groba
Badstuebenkene, ovnen og deler av konstruksjonsvirket er nytt, men hovedsakelig er badstuen bygget av gjenbruksmaterialer som ellers ville blitt kastet.
Dugnadsgjengen på SvalBAD: Foto Svalbardposten
En sjøsatt, ferdig bygget flytende badstue. Foto: LPO arkitekter