Funksjon
Infrastruktur
Oppdragsgiver
Bane NOR / Dr.ing. A. Aas-Jakobsen AS / ViaNova AS / Multiconsult + COWI
Sted
Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Ringeriksbanen og Dovrebanen
År
2014 -
Bane NOR er i gang med å planlegge og bygge et bedre togtilbud mellom byene på Østlandet. LPO bistår som rådgivere innenfor plan, knutepunktutvikling og arkitektur av stasjonsbygg og tekniske anlegg på alle InterCity-strekningene.
+ Les mer
Funksjon
Infrastruktur
Oppdragsgiver
Bane NOR / Dr.ing. A. Aas-Jakobsen AS / ViaNova AS / Multiconsult + COWI
Sted
Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Ringeriksbanen og Dovrebanen
År
2014 -
LPO har vært arkitekt tilknyttet 2G (Multiconsult + COWI), som arbeidet med forslag til kommunedelplan med tilhørende konsekvensutredning og teknisk hovedplan for østlandsbanen. Prosjektet omfattet ny stasjon på Grønli i Fredrikstad og ombygging av Sarpsborg stasjon. Planen beskriver overordnede prinsipper for den fremtidige utbyggingen og inkluderer valg av korridor for jernbane med tilgrensede veisystemer. LPO har hatt hovedansvar for de nye jernbanestasjonenes publikumsbetjening og tilknytning til kollektivtransport og eksisterende bystruktur (knutepunktutvikling).
I tillegg har LPO arbeidet med planarbeidet for strekningen for Barkåker-Tønsberg på Vestfoldbanen på oppdrag for ViaNova AS, for streknignene Kleverud-Sørli og Venjar-Langset for Dr.ing. A. Aas-Jakobsen AS, samt på streknignen Nykirke-Barkåker (konk.grunnlag for TE) på VEstfoldbanen, også for Dr.ing. A. Aas-Jakobsen AS
På oppdrag for Bane NOR og Hole kommune har LPO også gjennomført et mulighetsstudie får å se på fortettingsmuligheter rundt planlagt ny stasjon på Sundvolden og vi er involvert i planleggingen av den nye stasjonen på Skoppum (Vestfoldbanen). På oppdrag fra Larvik kommune utarbeider LPO en mulighetsstudie for sentrumsutvikling som følge av valgt stasjonslokalisering i Larvik.