Arendal kultur- og rådhus

2001-2005

Prosjekter / Ferdigstilt

Arendal kultur- og rådhus

Arendal kultur- og rådhus er ligger der Arendal rutebilstasjon tidligere lå i det gjenfylte havneområdet Malmbrygga midt i Arendal sentrum.

+ Les mer

Les mindre

Funksjon
Flerbrukshall og kommuneadministrasjon

Oppdragsgiver
Stiftelsen Arendal Byselskap

Arvid R. Ruud

Arendal

2001-2005

LPO arkitekter tegnet og prosjekterte Arendal kultur- og rådhus som sto ferdig høsten 2004 og hadde en offisiell åpning som fant sted 4. mars 2005. Prosjektet omfattet fire sentrale elementer for Arendal sentrum; Rådhus, Kulturhus, Bypark og endret kollektivterminal.

Sentralt i huset ligger en stor sal, og omkring og over denne er kommunens kontorer samlet. Foran ligger Sam Eydes plass, og rundt kvartalet er kollektivterminal med holdeplasser for busser og drosjer. Bygningen er plassert i en akse som går ut fra Trefoldighetskirken på Tyholmen.

Sentralt i bygget ligger en stor teater- og konsertsal, «Store Torungen» som har store variasjonsmuligheter med plass for 800 personer ved klassisk amfioppsett og en blackboks direkte inntil. Stolene kan trekkes inn, og salen har da ståplass til 1 300. En mindre sal, «Lille Torungen», har 150 sitteplasser. De to teatersalene har fått navn etter de to innseilingsfyrene utenfor Arendal, Store Torungen fyr og Lille Torungen fyr.

I kulturhuset trekkes trådene tilbake til Arendals fortid som teaterby, da Arendal Dramatiske Selskab hadde sitt Comediehus på Tyholmen. To kulisser som ble laget til en korintisk søylehall i 1819, med to muser fra den greske gudeverden som motiv, pryder nå inngangen til den nye teatersalen. Thalie er komediens muse, mens Melpomene er tragediens muse. Kulissene eies av Aust-Agder kulturhistoriske senter.

Bygningen og plassen fikk hedrende omtale da Statens byggeskikkpris ble utdelt 2006. Bygget fikk også Norges handikapforbunds «Tilgjengelighetspris» og Diplom “Statens Byggeskikkpris” samme år.

LPO arkitekter tegnet og prosjekterte Arendal kultur- og rådhus som omfattet fire sentrale elementer for Arendal sentrum; Rådhus, Kulturhus, Bypark og endret kollektivterminal. Foto: Aage Tengs
Den store teater- og konsertsalen, «Store Torungen" har store variasjonsmuligheter med plass for 800 personer ved klassisk amfioppsett og en blackboks direkte inntil. Stolene kan trekkes inn, og salen har da ståplass til 1 300. Foto: Aage Tengs
Foto: Aage Tengs
Over den store teater- og konsertsalen, «Store Torungen" ligger kommunens kontorer samlet. Foto: Aage Tengs