LPO og Moment går sammen om å hjelpe krigsofre i Ukraina

Sammen med vår leverandør og samarbeidspartner Moment ønsker vi å gi vårt bidrag til krigsofrene via Flyktninghjelpen. Vi håper flere vil være med å støtte vår Ukrainaaksjon.

Slik kan vi hjelpe Ukraina

LPO arkitekter AS og Moment Team AS går sammen om å hjelpe. Vi håper vi kan få med hele bransjen.

Krigen i Ukraina har vart i 14 dager. 14 dager har vi sittet utenfor og sett inn på noe som er helt uvirkelig. I 14 dager har det Ukrainske folk levd midt i en krig. Våre tanker går til alle som berøres.

Moment har til vanlig ti dyktige utviklere i Ukraina. Per nå er fortsatt fem av dem igjen i Ukraina. Siste beskjed er at de er i sikkerhet.

Vi holder jevnlig kontakt med våre kolleger, og vi tilbyr bistand og støtte, og vil ta vel imot de i våre hjem om de kommer til Norge.

Likevel ønsker vi å gjøre mer. Sammen med LPO arkitekter gir vi nå støtte til Flyktninghjelpen som har vært til stede i Ukraina siden 2014 og hjulpet over 700.000 mennesker med mat, husly, vann, sanitære tjenester og rettshjelp. Situasjonen i Ukraina blir stadig mer kaotisk. Hundretusener flykter i søken etter trygghet, og det er umulig å holde oversikt over antallet mennesker som har blitt drevet på flukt. FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) anslår at så mange som fire millioner ukrainere kan komme til å søke beskyttelse i andre land i tiden som kommer.

LPO og Moment vil derfor i samarbeid med Flyktninghjelpen initiere en oppfordring til alle arkitektbedrifter (og andre) til å gi en støtte til Flyktninghjelpen.

Om Flyktninghjelpen

Flyktninghjelpen vil de kommende dagene og ukene fokusere på å gi pengestøtte, husly og vann til mennesker rammet av konflikten. De kommer blant annet til å bidra med støtte til transittsentre og vi vil gi familier kontanter til husleie slik at de får tilgang til midlertidig husly og trygge hjem. De har også sendt nødhjelpsteam til Polen, Moldova og Romania og vil støtte det økende antallet flyktninger i nabolandene i samarbeid med flere lokale partnere. Målet er å nå ut til 800,000 mennesker i Ukraina og naboland de neste seks månedene. Mer informasjon om Flyktninghjelpen og deres nødhjelpsplan finner dere her.

Hvordan kan vi hjelpe?

Vi håper dere også vil være med og støtte vår Ukrainaaksjon til Flykningehjelpen ved å donere ønsket beløp. Se mer her hvordan du kan bidra (ekstern side med betalingsinformasjon).

Christian Nørgaard Madsen, daglig leder - LPO arkitekter AS
Eivind Bøhn, CEO - Moment Team AS