Hilde Lillejord

Åpning av nye MUNCH

I 2009 vant Estudio Herreros arkitektkonkurransen for nytt Munchmuseum i Bjørvika og LPO ble valgt til å være det spanske arkitektkontorets norske samarbeidspartner. Nå, 12 år etter, åpner bygget endelig dørene.

20 graders helling fra 40 til 55 meter over bakken illustrerer samtidig Munchs utfordrende og eksperimentelle egenart på en tidsriktig, moderne og også oppsiktsvekkende måte. Oslo har fått et ekte signalbygg for fremtiden og Munchmuseet vil av alle skuelystne både bli lagt merke til og bli husket.

Museumsdirektør Stein Olav Henrichsen ser en helt klar kobling mellom bygget og kunsten. – Jeg mener bygningens arkitektur, utforming og beliggenhet kler kunstneren Edvard Munch og den viktige samlingen han etterlot seg. Bygget har en karakter som man må ta stilling til. Det er monumentalt, nærmest brutalt, og rager opp i byens og Bjørvikas landskap. Munch rager også opp i vårt kulturelle landskap med en kunst som er viktig, relevant og som man må ta stilling til, uttaler Henrichsen.

Mindre fotavtrykk

– Det nye museets arkitektoniske utforming er basert på ideen om et vertikalt museum, som organiserer hovedfunksjonene i høyden. For Oslo og Bjørvika betyr dette at museumsbygningen opptar et vesentlig mindre fotavtrykk i byrommet enn om dens ulike funksjoner og tilsvarende areal hadde blitt organisert over færre etasjer, sier Bente Kleven i LPO arkitekter som har samarbeidet med det spanske arkitektfirmaet Estudio Herreros med å videreutvikle og prosjektere museumsbygget for Oslo kommune.

Kleven beskriver museet som lett å orientere seg i for besøkende, mye på grunn av at utstillingssalene befinner seg i ulike etasjer og har direkte adkomst fra en vertikal foajé via rulletrapper og heiser. – Dette gir en oversiktlig og direkte tilgang til den eller de utstillingene som du skal besøke, forteller hun.

Mens omverdenens blikk hittil har vært vendt mot bygningen, får publikum nå muligheten til å se Oslo sentrum fra et nytt perspektiv. – Mezzaninene fra fjerde etasje og oppover gir en formidabel utsikt over fjorden og byen i tre himmelretninger, og tilbyr besøkende et pusterom før de beveger seg videre, sier arkitekten.

Det har vært en lang reise fra arkitektkonkurransen i 2009 til bygget nå åpner dørene. – Et stort prosjekteringsteam har lagt ned en formidabel innsats i veldig mange år, og jeg ønsker å takke både teamet, Oslo kommune, og prosjektledelsen for det historiske oppdraget, og for å ha fått mulighet til å bidra til realiseringen av nye MUNCH, avslutter Kleven.

Innendørs har de ulike utstillingsrommene fått ulik farge på veggen. Her fra utstillingen "Sjelens ensomhet" Tracey Emin / Edvard Munch i 9. og 10. etasje. Foto: Munchmuseet
Edvard Munch Stenersen i 11.etasje. Foto: Munchmuseet
7. etg "Inntil" av Edvard Munch. Foto: Munchmuseet
Fra utstillingen "Sjelens ensomhet" Tracey Emin / Edvard Munch i 9. og 10. etasje. Foto: Munchmuseet
Foto: Einar Aslaksen
Foto: Einar Aslaksen