Ny daglig leder i LPO arkitekter

I dag, fredag 1. oktober, tar den erfarne sivilingeniøren og lederen Christian Nørgaard Madsen over rollen som daglig leder i LPO arkitekter.

– Jeg skal arbeide for at LPO skal bli mer synlige og bli en betydelig aktør innenfor bærekraft og sirkulær økonomi, sier Madsen som det siste året har vært visekonsernsjef i Hæhre Isachsen gruppen og daglig leder i HI Tomteutvikling AS . Han er også kjent som mangeårig toppsjef i Multiconsult.

Christian Nørgaard Madsen, daglig leder i LPO arkitekter

Det er snart gått 40 år siden LPO ble stiftet på grunnlag av førstepremie i arkitektkonkurransen om utformingen av Grønland-Vaterland. Siden den gang har kontoret vokst til drøye hundre ansatte hvorav 77 er partnere. LPO er blitt til et av landets ledende arkitektkontorer med bred virksomhet over hele landet.

– Å ansette en ny leder som skal bruke all tiden sin til ren ledelse er nødvendig både med tanke på økt oppdragsmengde og bemanning, sier Tom Sletner som har styrt LPO de tre siste årene sammen med Lisbeth Halseth. Begge vil bli værende på LPO, men skal bruke tiden sin hovedsakelig på fagansvar og prosjektledelse fremfor bedriftsledelse.

– Jeg ser at Christian kan bidra til å løfte oss profesjonelt og posisjonere oss bedre i markedet. Det er også veldig spennende å få inn noen utenfra som vil se på våre rutiner og metoder med nye øyne, og arbeide strategisk for at støtte- og styringssystemene våre fungerer optimalt, sier Sletner.

Satsingsområder

En viktig visjon for LPO er å skape arkitektur for et godt liv med bærekraftige bygg og byer. Dette vil den nye lederen spesielt løfte frem som et av de viktige satsingsområde fremover.

– For å få til en skikkelig satsing på dette, må vi også bemanne oss deretter. Derfor skal Lisbeth Halseth fortsette som fagansvarlig innenfor transformasjon, vern og bevaring, men hun skal også få en tydeligere rolle med å løfte frem LPOs arbeid innenfor sirkulær økonomi og bærekraft, forteller Madsen.

– Først og fremst vil jeg bygge videre på alt det gode LPO har og gjør, og lære av kunnskapen som mine to forgjengere besitter. Jeg er derfor takknemlig for at vi tre skal jobbe tett sammen videre fremover.

– Deretter ser jeg frem til å vise LPO frem for mitt eksisterende nettverk, både i tilbud- og akkvisisjonssammenheng, men eg tror også vi kan gjøre oss mer synlige i faglige settinger og være en engasjert bidragsyter inn i flere andre fora, sier Madsen som gleder seg til å tre inn i den nye stillingen og bli kjent med nye kolleger, LPOs samarbeidspartnere, oppdragsgivere og prosjekter.

Christian Nørgaard Madsen har allerede rukket å bli kjent med flere av de nye kollegene og var med LPO på studietur til Lofoten tidligere i høst. Foto: LPO arkitekter.