Hilde Lillejord

LPO arkitekter får ny ledelse

Christian Nørgaard Madsen er ansatt som ny daglig leder i LPO arkitekter. Madsen er utdannet sivilingeniør og kommer fra Hæhre & Isachsen Gruppen der han har vært visekonsernsjef og daglig leder i HI Tomteutvikling AS siden 2020.

Christian Nørgaard Madsen kommer fra posisjonen som daglig leder i Hæhre&Isachsen Tomteutvikling og var tidligere visekonsernsjef i Hæhre&Isachsen. Christian er kjent som mangeårig toppsjef i Multiconsult. Som administrerende direktør spilte han en nøkkelrolle i å ta Multiconsult på børs. Han har også vært styreleder i Link Arkitektur. Foto: LPO

– LPO er en dedikert, engasjert og proff gjeng som jeg gleder meg til å bli en del av. Jeg kjenner dessuten at jeg motiveres av oppdragene og av eierskapsmodellen som gir ansatte rett til eierskap i bedriften, sier Madsen som kjenner LPO godt gjennom prosjektsamarbeid helt tilbake til Oslo Spektrum og Astrup Fearnley Museet.

Christian er også kjent som mangeårig toppsjef i Multiconsult og har i lang tid vært opptatt av bærekraft og miljø, noe som sammenfaller med LPOs visjon om å skape arkitektur for et godt liv med bærekraftige bygg og byer.

Det er snart gått 40 år siden LPO ble stiftet på grunnlag av førstepremie i arkitektkonkurransen om utformingen av Grønland-Vaterland. Siden den gang har kontoret vokst til drøye hundre ansatte, og er blitt til et av landets ledende arkitektkontorer med bred virksomhet i Oslo, Lillehammer, Sverige og på Svalbard.

Lars Haukeland er en av de tre gründerne som startet kontoret i 1983. Han har både arbeidet som arkitekt og vært styreleder for LPO frem til nå, og er svært tilfreds med valget av den nye lederen.

– Madsen har både solid erfaring i å lede et kompetansemiljø på høyt nivå og de personlige egenskapene som vil passe godt med våre verdier. Jeg er derfor overbevist om at han er en person som kan være vår ambassadør internt og eksternt, i en fase der organisasjonen profesjonaliseres, sier Haukeland.

Haukeland forteller samtidig at Ørjan Høyer-Farstad, som fra før er arkitekt og kontorleder på Lillehammerkontoret, har overtatt rollen som styreleder. Han har også erfaring som daglig leder for LPO i perioden fra 2012 til 2016.

– Jeg føler meg trygg på at med Høyer-Farstad og Madsen i ledelsen vil vi styrke LPO ytterligere og gjøre oss til et av de mest attraktive arkitektkontorene i Norge, og gleder meg til å jobbe med de mange spennende prosjektene vi både skal starte på og fortsette med i tiden fremover, sier Haukeland som vil fortsette som kontorets faglige leder.

Nåværende daglig leder, Tom Sletner, og administrativ leder Lisbeth Halseth, har ledet kontoret siden 2018. De vil begge fortsette på LPO som prosjekterende arkitekter når Madsen tar over til høsten.

– Etter en fantastisk innsats fra både Sletner og Halseth i ledertroppen, er vi heldige å få dem tilbake til arkitektrollene på LPO, sier Haukeland som understreker at dette også er et ønske fra begge.

Christian Nørgaard Madsen (til venstre) sammen med Lars Haukeland utenfor Oslo Spektrum. Dette var kontorets første prosjekt og til høsten skal LPO fortsette arbeidet med å videreutvikle det ikoniske bygget til en moderne storarena, ikke bare for konserter, men nå også for konferanser. Foto: LPO