Hilde Lillejord

Kunstaudiens – Nasjonalmuseet i KunstStallen

1. mai åpnet Kunstaudiens i Dronning Sonjas KunstStall. Utstillingen viser sentrale verk fra Nasjonalmuseets samling med vekt på perioden før 1945.

Kunstaudiens byr på gjensyn med noen av Norges mest berømte malerier, men også møter med overraskende enkeltverk og nye sammenstillinger mellom flere kunstformer. Foto: LPO arkitekter

Kunstaudiens byr på gjensyn med noen av Norges mest berømte malerier, men også møter med overraskende enkeltverk og nye sammenstillinger mellom flere kunstformer som malerier, skulpturer, kunsthåndverk og design.

– Dette er andre gangen LPO har designet en utstilling for Slottet i disse vakre og spesielle omgivelsene i kunststallen, sier Øystein Kaul Kartvedt, prosjektleder fra LPO arkitekter. Den forrige, “Den kongelige stall. Hestehold og ekvipasjer 1905-1940”, var en utstilling om hestehold ved det kongelige hoff i 2017.

LPO har designet Kunstaudiens på oppdrag for Nasjonalmuseet og utstillingen er utarbeidet gjennom et tett samarbeid mellom Hennes Majestet Dronning Sonja, De kongelige samlinger og Nasjonalmuseet og skal vises i KunstStallen til 29. august.

På grunn av smittevernrestriksjoner ble lanseringen av utstillingen holdt digitalt. Slottet og Nasjonalmuseet med løpende informasjon om når utstillingen kan åpne fysisk for publikum.

Foto: LPO arkitekter