Schiermonnikoog

Stiftelsen De Promenade i Nederland skal bygge et nytt besøkssenter på øya Schiermonnikoog. Schiermonnikoog er en av de Frisiske øyer nord i Nederland med ca. 1000 fastboende. Øya er et populært feriemål, og omtrent 300 000 besøker øya hvert år. Øya er Nederlands første nasjonalpark, og ligger i Vadehavet – verdens største tidevann- og våtmarkssområde. Området er et knutepunkt for trekkfugl og vadefugler, og det kan passere opptil 11-12 millioner trekkfugl hvert år. Vadehavet, eller Waddenzee på nederlandsk, står på UNESCOs liste over verdensarvsteder.

LPO har utviklet utstillingskonsept for de nye utstillingene i De Promenade, og omfatter både nybygg og eksisterende bygninger. Utstillingen består av naturhistoriske og kulturhistoriske emner, med hovedvekt på dynamikken i det unike økosystemet og øyas maritime historie. Det er en målsetting å vise resultatene av alle ulike forskningsprosjekter som til en hver tid pågår, og på den måten sørge for at utstillingen fornyes hyppig.