Sluseparken barnehage

Sluseparken Barnehage ligger 200 meter fra Bratsberg Teglverk, hjørnestensbesdriften i Nome Kommune og Norges siste opperative teglverk. Som byggherre ønsket Nome Kommune sammen med Bratsberg teglverk og Nasjonalt Teglsenter at barnehagen skulle profilere den lokale teglen og vise noe av teglens muligheter. Kunstnerne Anne Bårdsgård og Merete Christensen har sammen med LPO jobbet med teglen i fasadene. Fasadene er i sin helhet murt med tegl fra standardsortimentet til Bratsberg. Det er murt med blokkforband hvor løperne er lys oker og koppene er hentet fra Bratsbergs øvrige sortiment eller gassert i noen utvalgte fargenyanser. Foruten tegl er det i fasadene benyttet sinusformede fasade- og takplater i aluzink og opake polykarbonatplater over terrasser og hovedinngangsparti.

Sluseparken Barnehage består av 3 avdelinger og en administrasjonsføy utformet som fire enheter samlet om et midtparti med felles aktivitetsrom. Barnehagen ligger på en stor naturtomt med utsikt til landskapet rundt. Naturtomten er i stor grad opprettholdt og det er lagt vekt på kontakten mellom ute og inne i barnehagen gjennom plassering og størrelse på vindusåpninger og gjennom bearbeiding av utearealene i direkte tilknytning til hver avdeling.

Sluseparken Barnehage sto ferdig i desember 2008 og ble tatt i bruk i januar 2009. Barnehagen har en grunnflate på 813 m² og et nettoareal inkl. teknisk rom er på 761 m².
Byggherre er Nome Kommune. Entreprenør har vært Telemark og Vestfold Entreprenører.
LPO har planlagt og gjennomført detlajprosjektering av ny barnehage i Nome Kommune. Prosjektet er gjennomført med utstrakt bruk av tegl.