Wilhelm Munthe-Kaas (1950-2017)

Arkitekten. Gjennomføreren. Eventyreren.

Wilhelm Munthe-Kaas, arkitekt og partner i LPO, sovnet stille inn på Solvang helsehus 18. juni 2017 etter kort tids sykeleie. Han tegnet og prosjekterte flere kjente byggverk og utstillinger for LPO, blant annet Mathallen på Vulkan, Møllebyen i Moss og Svalbard museum.

Vår kollega, venn og partner. Du var med LPO fra begynnelsen og var en av våre første partnere. I arbeidet ditt var du ikke opptatt av mote eller å følge strømmen. Du hadde din egen sti, eller vei som du fulgte. Med stø kurs. For oss var du alltid oppmerksom og lyttende, samtidig som du med din oppriktighet kunne gi råd og berike oss med stor faglig kunnskap.

Kultur og formgivning. Med et flygel som eneste møbel i din første leilighet, var det tydelig at kultur var viktig for deg. Å være med å utvikle Oslo Spektrum var derfor betydningsfullt i begynnelsen av karrieren din. Deretter kom verdensutstillingen i Sevilla som TIME Magazine kåret «the best of Expo», Hannover- og Svalbard museum som fikk tildelt Europarådets pris. Budskap og fortellergrep var alltid retningsgivende for din formgivning.

Transformasjon av gammel industri til moderne kulturbygg. Med din industridesignkompetanse og kunnskap om materialer, klarte du å forene gammelt og nytt på en helt unik måte. Dette ble etterhvert din og LPOs signatur med Møllebyen i Moss og Mathallen på Vulkan.

Beauty by incident. Alltid klarte du å se mulighetene og mente at noe vakkert kunne oppstå ved en tilfeldighet, som en episode, eller distinktiv hendelse i en historie. Du brukte denne optimismen til alltid å ha troen, aldri gi opp, men som alltid gjennomføre profesjonelt fra start til mål uansett kompleksitet.

Drømmeren. Du var også eventyreren som alltid var på søken etter noe mer. Du ville oppdage, leve
og planlagte alltid neste trekk, neste reise, neste erobring. På en måte kunne det se ut som at du var drevet av en rastløshet, men samtidig var du ekstremt målrettet og gjennomtenkt. Du var frihetsmannen som ville leve i åpne farvann. På vei til Arktis, Antarktis eller et sted midt imellom.

Nå har du seilt videre. Til en ny havn. Takk for alt Wilhelm. Vi vil savne deg og dine gode iakttagelser, dine ærlige tilbakemeldinger og unike kompetanse. Men vi vil også ha mange gode minner om en god kollega og venn, og en på alle måter sterk, selvstendig og reflekterende person.

Hilsen alle oss i LPO arkitekter