Monsterøgler skal innta Svalbards gater

Øgler som levde under vann for millioner av år siden blir byromsmøbel og lekeplass i Longyearbyens gater når LPO arkitekter skal utarbeide de nye utomhusarealene utenfor bibliotek- og kulturhuset.

De tre forhistoriske øglene, basert på fossilfunn på Svalbard, vil ruve i bybildet.

Siden 2004 har paleontologen og vitenskapsformidleren Jørn Hurum arbeidet med å grave fram monsterøgler på Svalbard. Øglene er ulike fiske- og svaneøgler som levde under vann og døde ut for 60-90 millioner år siden. Disse ønsker LPO arkitekter å gjenskape når de nå skal etablere en ny formidlingsarena og lekeplass utenfor Næringsbygget i Longyearbyen med bevilgning fra Svalbards miljøvernfond.

- Tanken er at øglene skal være lekeplass og byromsmøbel for turister og fastboende, forklarer Anne Sandnes, en av arkitekene på LPOs kontor i Longyearbyen.

Treskulpturerene av monsterøglene vil bli gjengitt i størrelsesforholdet 1:1 og skal ligge utenfor Næringsbygget som i dag huser Kulturhus, bibliotek og kontorer for kommunens lokalstyre.

- Ideen om å skape et alternativt byromsmøbel til lek og kunnskapsformidling ble lansert av LPO arkitekter for flere år siden, men det er først i dette prosjektet at vi har fått bearbeidet ideen videre, forklarer sier Sandnes.

Svalbards miljøvernfond har støttet prosjektet med 900 000 kr.

Av Hilde Lillejord