LPO vant Vervet

LPO er stolte over å ha vunnet nok et parallelloppdrag, denne gang om å få utvikle Vervet i Tromsø.

I dag er Vervet et industrielt område, ferdig regulert og klart for transformasjon​. Dette er en oppgave LPO har mye er erfaring på.

- Vi har en målsetning om å lage den flotteste bydelen i Tromsø. Vårt fokus vil være på industrielle minner, masse variasjon og skape et bygulv som skal være et samlingspunkt for folket i Tromsø, sier Lars Haukeland, styreleder og fagansvarlig arkitekt i LPO.

LPOs forslag for området omfatter etablering av et nytt torg og transformasjon av det gamle verftet og verkstedet som er tiltenkt å bli Tromsøs nye kulturhus med kulturkafe, filmsenter, utekino og kulturlaboratorium med et nytt museum og Mathall. Prosjektet omfatter i tillegg etableringen av et utendørs sjøbad, 420 boliger, barnehage og mulighet for hotell eller annen virksomhet ytterst på Vervet.

Kai og gårdsrom
Kaia er tilrettelagt for allmennheten med ulike aktiviteter. Museum, hotell, samt ulike former for utadrettet virksomhet i første etasje, i hele bebyggelsen. Flytebrygger tilrettelagt for kajakk og vannsport og eget sjøbad finnes på kaiens vestside. Tilbaketrukket, i midten av boligstrukturen ligger gårdsrommet med barnehage, felleshus og lekeplass.

Uterom og havnefront
Prosjektet har varierte uterom. Generøse takterrasser, balkonger og uteområder på og mellom bygningsvolumene. Prosjektet erstatter et oppløst verftsområde med definerte byvegger og torg.