LPO er videre i konkurransen om nytt regjeringskvartal

I dag kunngjorde Statsbygg at løsningsforslagene Adapt og Lysning er vinnerne i plan – og designkonkurransen for nytt regjeringskvartal. G8+, med blant annet LPO arkitekter, står bak bidraget Lysning.

- Dette er utrolig morsomt og vi gleder oss til å fortsette samarbeidet med resten av gruppen i G8+, sier daglig leder Hilde Sponheim i LPO arkitekter. Foruten LPO Arkitekter består G8+ av A-Lab, Ratio Arkitekter, Iark, Gullik Gulliksen AS, Sweco, Norconsult og Dr. Techn. Olav Olsen as, rådgivende ingeniører.

Sponheim er imponert over det høye nivået på de innleverte bidragene og tror at konkurransen mot det andre vinnerteamet vil bli tøff, men ikke umulig å vinne.

- Prosessen har vært veldig lærerik og gruppen har samarbeidet veldig bra. Med så gode folk med oss på laget har jeg troen på at bidraget vårt vil å ta oss helt i mål, sier Sponheim.

Forhandlinger til høsten
Veien videre blir å forberede gruppen til forhandlingene med Statsbygg som starter til høsten. Etter det vil Statsbygg bestemme seg for ett av forlagene og inngå prosjekteringskontrakt med vinnerteamet i oktober.

Tilfreds med bidragene
Juryleder Synnøve Lyssand Sandberg fra Statsbygg var svært fornøyd med bidragene på
plan- og designkonkurransen og sa på pressekonferansen at alle de syv forslagene løste oppgaven på en tilfredsstillende måte.

- Med de to forslagene som nå er plukket ut vil vi kunne få et godt inntrykk av hvordan kvartalet vil se ut i fremtiden, sa direktør i Statsbygg, Harald Nicolaisen på dagens pressekonferanse.

Her er noen illustrasjoner om bidraget til G8+:

Alle de sju bidragene er vist på nettsiden til Statsbygg: