Fra papirfabrikk til palmesus i Moss

På tomten til gamle Moss Jernverk, er Höegh Eiendom i gang med å utvikle en ny og levende bydel kalt Verket. Nå skal LPO arkitekter omgjøre den gamle papirfabrikken på Jernverkstomten til boliger og folkepark med sjøbad.

Forrige uke ble det klart at Höegh Eiendom vil engasjere LPO arkitekter for å utvikle det gamle industriområdet til M. Peterson & Søn til en moderne bydel. Transformasjonsprosjektet ble tildelt etter at LPO i vår gjennomførte et parallelloppdrag i selskap med Lund Hagem arkitekter og GHILARDI + HELLSTEN ARKITEKTER.

Del av en stor utbygging
Utviklingen av den gamle papirfabrikken er andre del av Höegh Eiendoms utbygging på den sjønære industritomten og vil sørge for en forlengelse av dagens bysentrum i Moss. Fra før er boligprosjektet «Støperiet», som er prosjektert av A-lab, igangsatt og består av tilsammen 166 leiligheter.

- Det er fantastisk morsomt å få muligheten til å være med på å skape denne nye bydelen i Moss. For oss er det spesielt spennende å få muligheten til å skape noe nytt i samspill med de historiske og industrielle elementene denne tomten har, forklarer Lars Haukeland, arkitekt og partner i LPO.

Variasjon
Til sammen prosjekteres det 310 leiligheter med varierte uterom i en blanding av takterrasser, balkonger og uteområder på og mellom bygningsvolumene. I tillegg planlegges det et hotell med 150 rom, næring på gateplan, småbåthavn, samt park med sjøbad og promenade som vil bli den nye attraksjonen i Moss.

Ferdig utviklet vil Verket bestå av totalt 270 000 kvm kontorer, handel, restauranter, kultur- og idrettstilbud og i overkant av 2500 boliger.

Palmepark og oppvarmet sjøbad
Havneområde skal tilrettelegges for sjøaktiviteter og skal kunne brukes hele året. Haukeland har store planer for hvordan folkeparken i sjøen kan utvikles med både etablering av båthavn, sjøbad og en grønn folkepark med palmer på en halvøy kalt “Dagdriverøya”.

- Vi ser for oss at Dagdriverøya skal være et aktivitetsområde for lek, soling og store konserter omkranset av sandstrand, forklarer arkitekten. Midt på øyen planlegger han et høyt drivhus utført i glass og metall som skal være «Vinterpalasset» for palmene på Dagdriverøya.

- Herfra kan palmene trilles ut på en skinnegang fra de gamle jernbaneskinnene fra Verket den første vårdagen, for eksempel Palmesøndag, sier Haukeland entusiastisk.

Av Hilde Lillejord