En ny vår for Vervet i Tromsø

LPO har deltatt på et parallelloppdrag om å utvikle Vervet, et gammelt industriområde i Tromsø sentrum. I går presenterte Lars Haukeland vårt forslag som kan bli det nye samlingspunktet for folket i byen.

Våren er ofte en travel tid for arkitektbransjen og denne våren er ingen unntak. Lars Haukeland, partner og en av grunder i LPO, flyr bokstavelig talt høyt og lavt om dagen for å presentere prosjekter kontoret har arbeidet med. Tirsdag 21. mars framla han tre av dem på en og samme dag, det siste et parallelloppdrag for utvikling og transformasjon av Vervet i Tromsø.

Fra industri til kultur, bolig og hotell
- Vi hadde en målsetning om å lage den flotteste bydelen i Tromsø, det fortjener Vervet. Vårt fokus har vært på industrielle minner, masse variasjon og bygulvet skal være et samlingspunkt for folket i Tromsø, forklarte Lars under tirsdagens presentasjon i Tromsø.

LPOs forslag for området omfatter etablering av et nytt torg og transformasjon av det gamle verftet og verkstedet som er tiltenkt å bli Tromsøs nye kulturhus med kulturkafe, filmsenter, utekino og kulturlaboratorium med et nytt museum og Mathall. Prosjektet omfatter i tillegg etableringen av et utendørs sjøbad, 120 boliger, barnehage og hotell ytterst på byggeområdet. LPO har vært en av fire arkitektfirmaer som var invitert til å utføre parallelloppdraget for Vervet.

Vervet er i dag et industrielt område ved den sydvendte kaifronten i Tromsø. Illustrasjonen over viser LPOs forslag for området.

Det er mulig å se alle forslagene fra de ulike arkitektkontorene presentert på vervet.no

​Av: Hilde Lillejord